Vastaa aiheeseen: Pokerinittailijan ja himopenkkiurheilijan paluu

#19346
GNAGL
Osallistuja

      Jatketaan Valioliigan ennakointia oman arvioni mukaan asemansa säilyttävillä joukkueilla:

      Manchester City

      Siitä on kauan aikaa, kun Manchester City on viimeksi lähtenyt vain haastajana eikä ykkössuosikkina Valioliiga-kauteen. Nyt tilanne on kuitenkin se, että City on lähtöasetelmissa jonkin verran Liverpoolia ja Arsenalia perässä. Viime kausi oli Cityn mittapuilla pelillinen katastrofi. Puolustuspää vuoti ison osan kaudesta pahemman kerran eikä hyökkäyspelissäkään ollut parhaiden aikojen loistoa. Aivan loppukaudesta Pep Guardiola sai vihdoin ja viimein paketin paremmin kasaan ja City nousi sen myötä lopulta kelvolliselle kolmossijalle Valioliigassa. Nyt kesän aikana Pep on takuuvarmasti tehnyt yötä päivää hommia, jotteivat viime kauden jättimäiset ongelmat tulisi toistumaan tällä sesongilla.

      Siirtorintamalla City on kesän aikana tehnyt toistaiseksi kohtuullisen maltillisia liikkeitä. Poistujista Kevin De Bruynen aikakauden päättyminen Etihad Stadiumilla on ainakin henkisellä puolella iso juttu, vaikkei belgialainen enää viime kaudella parhaiden päiviensä vireessä ollutkaan. Lyonista hankitulta Rayan Cherkiltä odotetaan ainakin viime kauden Bruynen panoksen paikkaamista. 8 maalia ja 11 syöttöä Ranskan pääsarjassa viime kaudella poiki Cherkille ”unelmasiirron” vaaleansiniseen paitaan. 10 maalia Milanin väreissä Serie A:ssa viime kaudella iskeneeltä Tijjani Reijndersiltä odotetaan vahvaa kahden suunnan peliä. Puolustusta vahvistamaan ostettiin Wolvesin hyökkäävä vasen laitapakki Rayan Ait Nouri. On mielenkiintoista nähdä miten marokkolainen sopeutuu Pepin pelisapluunaan. Championshipin viime kauden paras maalivahti James Trafford palaa kasvattiseuraansa, mutta ilmeisesti niin paljoa häneen ei ole vielä luottoa, että hän saisi suoraan ykkösmaalivahdin paikan Citystä. Huhuissa on pyörinyt vielä lisävahvistuksiakin aina Real Madridin Rodrygosta lähtien, joten nähtäväksi jää vastaako City vielä pahimpien kiistakumppaniensa kilpavarusteluun.

      On kiinnostavaa nähdä mitä keitoksia Pep Guardiola on kesän aikana kehitellyt. Vaikea on uskoa, että syksyllä nähtäisiin ainakaan yhtä pahoja puolustuksellisia ongelmia kuin viime vuonna. Mikäli Pep on nyt jälleen löytänyt taktisen neron itsestään niin Cityllä on totta kai kaikki saumat taistella aina mestaruudesta saakka tällä kaudella. Viime kauden näyttöjen ja kilpakumppanien vahvistumisen myötä se lähtee kuitenkin vasta kolmossuosikkina kauteen minunkin papereissani.

      Newcastle

      Pohjois-Englannin ylpeys Newcastle on viettänyt superturhauttavan siirtoikkunan. Seuralla olisi rahaa ja Mestarien Liigan paikka takataskussa, mutta jostain syystä juuri kukaan iso nimi ei ole tästä huolimatta tarttunut kiinni harakoiden houkutteluihin. Anthony Elanga saatiin sentään hankittua Nottingham Forestista, mutta muutoin seura on saanut kuulla lähinnä vain ”ei kiitosta”. Tämän lisäksi oma tarinansa on case Alexander Isak. Ruotsalaistähti ei aio enää Newcastlen paidassa pelata, mutta seura ei ole siirrollekaan antanut siunaustaan. Ollaan täydellisessä pattitilanteessa.

      Isakin todennäköinen lähtö on totta kai massiivinen isku harakoille, vaikka tilalle ollaankin hankkimassa ilmeisesti Yoane Wissaa Brentfordista. En usko kuitenkaan, että Newcastlen korttitalo Isakin lähtöön romahtaa. Eddie Howe on osoittautunut yhdeksi sarjan parhaista valmentajista ja Isakin ulkopuolella kaikki muut tärkeät palaset jatkavat näillä näkymin joukkueessa. Keskikentän keskusta on sarjan eliittiä ja puolustuksessa lupaavat laitapakit Tino Livramento ja Lewis Hall jatkanevat kehittymistään. Avauksen ykkösmiehistö on Newcastlella erittäin kova ilman Isakiakin, mutta toki joukkueen syvyys asettaa omat kysymysmerkkinsä. Howen vaativa pelitapa on tuonut aika paljon loukkaantumisia ja niitä harakat eivät tälläkään kaudella määräänsä enempää kestä. Mestarien Liiga tuo nyt taas oman merkittävän lisärasituksensa. Uskon joka tapauksessa Howen miehistön jyräävän jälleen kohtuullisen vahvan kauden ja taistelevan koko lailla samoista sijoituksista kuin parilla edelliselläkin kaudella.

      Brighton

      Brightonin toimistolla tehdään koko lailla sarjan parasta työtä. Joka vuosi joukkue myy parhaita pelaajiaan, mutta kerta toisensa jälkeen jäätävän kova scouttiosasto löytää yhtä kovat paikkaajat tilalle. Jälleen kerran paperilla näyttää vahvasti siltä, että Brighton olisi heikentynyt kesän aikana. Lähtijöiden joukossa ovat muun muassa Evan Ferguson, Simon Adingra, Pervis Estupinan ja isoimpana brassilupaus Joao Pedro. Tilalle on hankittu taas lähinnä uusia lupauksia nimekkäimpänä Club Bruggesta jopa hämmästyttävän alhaisella siirtosummalla saapunut hyökkäävä laitapakki Maxim De Cuyper.

      Brightonia on historian valossa turhaa sen kummemmin analysoida siirtoikkunan menetysten kautta. Rosteri oli viime kaudella erittäin laaja joten se kestää jo lähtökohtaisesti ihan hyvin muutaman menetyksen. Ja kunnes toisin todistetaan niin pakkohan siihen on uskoa, että toimiston väki on jälleen kerran löytänyt siirtomarkkinoilta uusia nousevia tähtiä. Brighton tullee olemaan tälläkin kaudella piikki lihassa monelle isommalle seuralle Valioliigassa.

      Fulham

      Kesän ehdottomasti tapahtumaköyhimmän siirtoikkunan Valioliigassa on esittänyt Fulham. Joukkueessa ei ole tapahtunut kausien välissä käytännössä yhtään mitään. Ainakaan vielä. Fulham oli viime kaudella ehdottomasti positiviinen yllätys ja olisi pelillisesti ansainnut paremman sarjasijoituksen kuin nyt nähdyn 11. sijan. Joukkueessa ei ole isoja tähtiä, mutta se on yhtenäinen nippu, jonka Marco Silva on saanut pelaamaan taitojensa ylärajoilla. Isoa romahdusta on vaikea nähdä tulevallekaan kaudelle. Peliesitykset saattavat taantua jonkin verran hienosta viime kaudesta, mutta sarjasijoitus asettunee silti samoille paikkeille kuin viime sesongillakin. Fulhamilla ei ole putoamisvaaraa, mutta toisaalta rosteri tuskin europaikoille oikeuttaviin sijoituksiin saakka riittää eli luvassa lienee takuuvarmaa menoa sarjan keskikastissa.

      Crystal Palace

      Crystal Palacellakin on ollut toteutuneiden siirtojen osalta hiljainen kesä. Huhumylly on tosin kotkien tähtipelaajien ympärillä jauhanut kovalla volyymilla koko ajan. Vielä toistaiseksi kaikki viime kauden avainpelaajat ovat Palacen riveissä, mutta vahvasti vaikuttaa siltä, että ainakin Eberechi Eze ja Marc Guehi olisivat vaihtamassa maisemaa ennen siirtoikkunan sulkeutumista. Nähtäväksi jää tekeekö Palace paikkaavia hankintoja heidän tilalleen. Ainakin Ezen jättämä aukko on iso ja lähes mahdoton korvattava Palacen resursseilla.

      Palacen viime kausi oli hieno etenkin FA Cupista tulleen pytyn myötä. Sarjasijoitus jäi Fulhamin tapaan peliesityksiin nähden yllättävän alhaiseksi. Varsinkin kevättä kohden Oliver Glasnerin miehistö pelasi laadukasta futista. Kotkien kauden yllä leijuu joitakin synkkiä pilviä, kun huhutut siirrot tekisivät rosterista entistä kapeamman ja europaikkaa joukkue joutuu hakemaan karsintojen kautta. Kuormitus tulee siten olemaan kovaa jos ja kun joukkue konferenssiliigan lohkovaiheeseen saakka selviää. Viime kauden sarjasijoituksen uusimiseen Valioliigassa ei kuitenkaan ihmeitä vaadita, joten Palace löytynee sarjataulukosta ensi keväänä suunnilleen samoilta sijoilta kuin viime kaudenkin päätteeksi.

       

      Go to top